۹۵ درصد قراردادهای کار موقت هستند | اجرای مصوبه تعیین سقف ۴ سال برای قراردادهای موقت  افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (شنبه، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) حباب سکه در اولین روز هفته، کاهشی یا افزایشی؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازار سیاه لاستیک خودرو از بین می‌رود | تقاضا برای خرید کاهشی شد ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو | آخرین قیمت سمند، دنا، ساینا، شاهین و کوییک (شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | بازار آرام گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) برنامه وزارت صمت برای جهش در تولید خودرو سیگنال مثبت بانک مرکزی به بورس + جدول بورس تهران هشتمین بازار سهامی خاورمیانه شد! + نمودار دردسرهای کارگران تمامی ندارد | نبود امنیت شغلی حتی برای کارگران ماهر برخورد قاطع با کم‌فروشی نانوایان در مشهد دو کارگزاری جدید مجوز فعالیت گرفتند | کارگزاری‌های مجاز را چگونه تشخیص دهیم؟ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشترکان خوش‌مصرف برق، خودرو جایزه می‌گیرند وزیر نیرو: تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت پایان می‌یابد افزایش ۱۰ درصدی مصرف برق در خراسان رضوی در سال گذشته تعطیل شدن روز پنجشنبه چه پیامد‌هایی دارد؟ قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو در بازار امروز (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) لکوموتیو قطار ترانزیتی افغانستان-ترکیه توقیف شد! بیانات رهبر معظم انقلاب در حوزه امنیت شغلی کارگران مهم‌ترین مطالبه جامعه کارگری است وزیر اقتصاد در مشهد: جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیازمند اجرای طرح‌های تحولی است اسماعیلی با اشاره به مطالبه‌های مقام معظم رهبری از مسئولان در دیدار با کارگران: مجلس پیگیر تامین امنیت شغلی کارگران است تامین امنیت شغلی کارگران؛ تذکر همه ساله رهبر معظم انقلاب به مسئولان افزایش حقوق‌ها مطابق قانون و هزینه‌های سبد خانوار نیست | حقوق‌ها نیاز به اصلاح دارد
سرخط خبرها

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی: برون رفت از مشکلات در گرو باور مسئولان به اقتصاد اسلامی است

  • کد خبر: ۱۰۵۰۳۶
  • ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۹
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی: برون رفت از مشکلات در گرو باور مسئولان به اقتصاد اسلامی است
سلسله نشست‌های تخصصی مبنا که به همت دفتر حفظ ونشر آثار رهبر معظم انقلاب در مشهد برگزار می‌شود، در جدیدترین جلسه خود میزبان دکتر عادل پیغامی، استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، بود که برپایه آموزه‌های قرآنی و دینی به بررسی مصادیق انعکاس شعار سال در طرح کلی اندیشه اسلامی می‌پرداخت.

مرتضی محمدپور | شهرآرانیوز؛ افزون بر دو دهه است که رهبر‌معظم انقلاب علاوه بر ارائه سرفصل‌های راهبردی نظام در سخنرانی‌های نوروزی، شعار سال را هم تبیین می‌کنند. این شعار‌ها اگرچه از ابتدا به مفاهیم و مصادیق مختلفی همچون بصیرت و وحدت جامعه می‌پرداخت، در ۱۲ سال گذشته در تبیین شعار‌های هرسال شاهد تمرکز معظم له بر محور‌های مختلف اقتصادی همچون ضرورت تقویت تولید ملی، استقلال اقتصادی و پاسداشت معیشت مردم بوده ایم.

در این راستا می‌توان سال۱۳۹۲ را نقطه عطف اراده تحول آفرین نظام در عرصه اقتصادی دانست؛ زیرا در همین سال بود که مصادیق تبیینی سیاست‌های کلی اقتصادمقاومتی به عنوان راهبرد کلان کشور در عرصه اقتصادی را رهبر معظم انقلاب ابلاغ کردند و تحقق آن تاکنون در دستورکار محوری همه نهاد‌ها و دستگاه‌های متولی قرار گرفته است. بر این اساس، سلسله نشست‌های تخصصی مبنا که به همت دفتر حفظ ونشر آثار رهبر معظم انقلاب در مشهد برگزار می‌شود، در جدیدترین جلسه خود میزبان دکتر عادل پیغامی، استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، بود که برپایه آموزه‌های قرآنی و دینی به بررسی مصادیق انعکاس شعار سال در طرح کلی اندیشه اسلامی می‌پرداخت.

نظریه پردازی علمی؛ زیرساخت راهبردی اقتصاد اسلامی

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به شعار سال به نام «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین»، نظریه پردازی و تولید علم با محوریت آموزه‌های اسلامی و قرآنی را یک ضرورت اجتناب ناپذیر در مسیر تحقق اقتصاد اسلامی دانست و گفت: رهبر‌معظم انقلاب تاکید کرده اند که اگر برآیند منظومه اندیشه نخبگانی ما در حوزه اقتصاد بر مبنای نظریه‌های اسلامی مبتنی بر قرآن و حدیث باشد، می‌توان انتظار داشت که اقتصاد کشور از ورطه هلاکت اقتصاد لیبرالیستی سرمایه سالار خارج شود و در مسیر پربرکت اقتصاد اسلامی قرار گیرد، اما پیش شرط تحقق این هدف، تلاش جامعه دانشگاهی و حوزوی ماست که در تعامل سازنده باهم، در ابتدا به نظریه پردازی علمی بپردازند و ضمن چاره اندیشی برای جوانب مختلف و مشکلات احتمالی، یک برنامه ریزی مدون و ساختارمند ارائه کنند.

وی افزود: خوشبختانه تا امروز دانشگاهیان و طلاب در این مسیر تلاش‌های چشمگیری کرده اند و ما از سلسله مقالات و سرفصل‌های آموزشی غنی و ارزشمندی بهره‌مند هستیم که خوشبختانه همگی پایه و اساس خود را بر آیات قرآن کریم و احادیث و روایات اهل بیت (ع) مستقر کرده و با دیدگاهی نوین، برای مشکلات اقتصاد امروز کشور به چاره جویی پرداخته اند، با این حال حقیقت آن است که همه این تلاش‌ها اگر منحصر به فضا‌های آموزشی بماند، جایگاهی به جز پایان نامه‌های علمی نخواهد داشت و برای تحقق عملی آن در جامعه، باید این باور را در مسئولان نها دینه کرد که مبانی اقتصاد اسلامی، راهکاری مؤثر برای برون رفت از مشکلات فعلی است.

پاسداشت کرامت انسانی کارگر

پیغامی با بیان اینکه از نگاه اسلام، انسان محور همه برنامه‌های اقتصادی است، گفت: فلسفه حیات انسان بر مبنای تلاش، کار جهادی و تولید است و در این راستا، نه فقط اسلام بلکه حتی نظریات اقتصاد لیبرالیستی هم به اهمیت نیروی انسانی به عنوان عامل محوری تولید و اقتصاد اذعان دارند، با این حال تفاوت مهم اسلام با مکاتب مختلف اقتصاد سرمایه داری در نحوه نگرش به انسان به عنوان نیروی کار است که در آن درحالی که غرب انسان را برده فناوری و صنعت می‌داند، اسلام معتقد به پاسداشت کرامت انسانی کارگر به عنوان یک سرمایه اجتماعی است و در یک نمونه از آن می‌توان به تاکید‌های صریح نبی مکرم اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع) در حمایت از کارگر، پرداختن منصفانه و بهنگام حقوق و پاداش به او و پرهیز از تحقیر و بدرفتاری با نیروی انسانی اشاره کرد.

وی ضمن برشمردن برخی مصادیق صریح حمایتی قرآن کریم و آموزه‌های اسلامی از مقوله آموزش و تلاش مجدانه علمی گفت: خداوند متعال در فراز‌های مختلف از قرآن کریم، امت‌های خداجو و مؤمنان را دعوت می‌کند تا در مسیر جامعه سازی، از علم آموزی غافل نشوند و دین خدا را با بهره گیری از دانش روز یاری کنند. بر همین اساس، راهکار‌های اقتصاد اسلامی دانش بنیان به عنوان یک مؤلفه ارزش آفرین در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی را بار‌ها رهبر معظم انقلاب تبیین کرده اند و بر حمایت از آن تاکید می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->